ISSN: 0187-4519
eISSN: 2604-1227

Indexada en / Indexed in: SCOPUS, EMBASE, EXCERPTA, LILACS, PERIODICA y LATINDEX

Instrucciones para autores / Instructions for authors

English version

 

 

La Revista Mexicana de Oftalmología (RMO) publica, en español y en inglés, artículos científicos inéditos y originales, artículos de revisión, informes de casos clínicos, notas sobre temas afines, cartas al editor y secciones especiales.

Todo artículo que aspire a ser publicado en la revista debe cumplir los siguientes requisitos:

– En su preparación, seguir los requisitos que señala el Comité Internacional de Editores de Revistas Médicas y cuyos acuerdos fueron publicados por el International Committee of Medical Journal Editors [Uniform Requirements for manuscripts submitted to Biomedical Journals. N Eng J Med 1997; 336 (4):309-315], disponibles en línea en el siguiente enlace: http://www.icmje.org/recommendations/

– Adherirse a los lineamientos de la Red para Mejorar la Calidad y Transparencia de la Investigación en Salud, la Equator Network (http://www.equator-network.org). Esta red provee lineamientos para diseñar, realizar y reportar distintos tipos de estudios en salud. El lineamiento a seguir de acuerdo al tipo de estudio se especifica más adelante, en la sección “Tipos de Manuscrito”.

– Ser revisado por el Comité Editorial, así como un proceso de revisión por pares enmascarados, quienes decidirán si se acepta o no para su publicación, notificando dicha decisión al autor principal. En caso de aceptación, pasará a ser propiedad de la RMO y no podrá ser reproducido por ningún medio, impreso o electrónico, sin el consentimiento previo por escrito del Editor.

La publicación de un manuscrito en la Revista de Mexicana de Oftalmología implica el compromiso, por parte de los autores, de que no ha sido publicado previamente y que no está pendiente por publicarse mediante algún otro medio, sea impreso o electrónico. Debe ser científico, original e inédito.

REQUISITOS PARA LA RECEPCIÓN DE ARTÍCULOS

Todos los manuscritos a ser evaluados para su publicación en la revista deben ser enviados vía electrónica a través del Online Submission Manuscript de la revista.

Le sugerimos que divida su manuscrito en las siguientes secciones para facilitar su manejo conforme a lo que exige la plataforma electrónica:

– Resumen (abstract).

– Palabras clave (key words): Seis para cada idioma, idealmente elegidas con base en el Medical Subject Headings (MeSH) y separadas por un punto (.). Consulte: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh.

– Carta de Presentación (cover letter): Debe ir dirigida al Dr. Manuel Garza León, Editor Jefe de la Revista Mexicana de Oftalmología. Debe incluir el título del manuscrito, y debe resumir muy brevemente los principales hallazgos de la investigación y su importancia en el campo de la oftalmología. Debe aclarar que el autor principal tuvo acceso a los datos y al análisis, y que los patrocinadores (en caso de que los haya) no influyeron de alguna forma en los resultados. Debe incluir que el manuscrito que se envía no ha sido publicado o mandado a publicar a ningún otro sitio y que todos los coautores aceptaron el manuscrito en su condición actual y que están de acuerdo con lo que ahí se dice. Finalmente, debe incluir un enunciado claro sobre algún potencial conflicto de interés y cuál es, y debe ir firmada por el autor principal.

– Texto completo del trabajo o manuscrito, en archivo Word, usando letra Arial de 12 puntos, a doble espacio. La primera página debe contener el título del manuscrito en español y en inglés, los nombres de los autores y sus filiaciones, dirección postal y correo electrónico del autor de correspondencia, y una declaración sobre los potenciales conflictos de interés o ausencia de los mismos. La segunda página debe contener el resumen/abstract tanto en español como en inglés, así como las palabras clave/key words. A partir de la tercera página se debe incluir el cuerpo del manuscrito, cuyo contenido dependerá del tipo de manuscrito, como se especifica en la siguiente sección. Las referencias deben citarse en el texto en orden de aparición con número arábigo en superíndice y antes de la puntuación. El formato de las referencias debe ser tipo Vancouver, como se especifica más adelante en la sección “Referencias”. Los acrónimos deben explicarse en su primera aparición. Ejemplo: agudeza visual mejor corregida (AVMC). Al final del documento deben incluirse las leyendas de figura con numeración progresiva, explicando la imagen por completo sin necesidad de leer el cuerpo del artículo.

– Tablas (en formato Word), debidamente citadas en el texto en orden de aparición e identificadas con título y numeradas.

– Figuras con título y número progresivo: Pueden ser gráficos, fotografías, radiografías, etc., y se las nombrará siempre como Figuras (en formato .jpg o .eps y con una resolución de al menos 300 puntos por pulgada (dpi)). Se deberán enviar en versión española e inglesa, para publicarlas en las distintas versiones de la revista.
 

TIPOS DE MANUSCRITO

Una vez registrado en la plataforma, se debe elegir el tipo de trabajo a enviar para seguir los pasos correspondientes. Los distintos tipos de manuscrito son:

•   Artículo original

•   Artículo de revisión

•   Reporte de caso

•   Carta al editor

Artículo original:

Los trabajos deben incluir los siguientes elementos:

– Resumen/abstract: Estructurados, con apartados de objetivo, métodos, resultados y conclusiones, con un máximo de 250 palabras en español y en inglés, respectivamente (500 en total).

– Palabras clave/key words: Hasta seis en español y sus correspondientes en inglés, separadas por un punto (.).

– Carta de presentación

– Manuscrito: Debe incluir primero, la página de título y la página de resumen/abstract. A partir de la tercera página se debe incluir el cuerpo del manuscrito, que incluya las siguientes secciones: introducción, objetivo, métodos, resultados, discusión, conclusiones, referencias y leyendas de figuras.

Cuando aplique, el manuscrito debe adherirse a los lineamientos de la Equator Network que varían de acuerdo al tipo de estudio publicado.

-   Los estudios en animales deben adherirse al lineamiento ARRIVE, disponible en http://www.nc3rs.org.uk

-   Los estudios de cohorte, casos y controles o trans- versales deben adherirse a los lineamientos STROBE, disponibles en https://www.strobe-statement.org

-   Los estudios sobre sensibilidad, especificidad o alguna otra característica de pruebas diagnósticas deben adherirse al lineamiento STARD, disponible en http://www.equator-network.org

-   Los ensayos clínicos aleatorizados deben adherirse al lineamiento CONSORT, disponible en http://www.equator-network.org

-   Las revisiones sistemáticas y meta-análisis deben adherirse a los lineamientos PRISMA, disponibles en http://www.prisma-statement.org/

•   Tablas (formato Word).

•   Figuras (formato .jpg o .eps en alta resolución a 300 dpi como mínimo). Se deberán enviar en versión española e inglesa, para publicarlas en las distintas versiones de la revista.
 

Artículo de revisión:

Los artículos de revisión deben ser realizados por expertos en el tema, de reconocimiento nacional o internacional, y habitualmente serán por invitación o previa autorización por parte del comité editorial. Deben incluir los siguientes elementos:

– Resumen/abstract estructurados, con un máximo de 250 palabras en español y en inglés, respectivamente (500 en total).

– Palabras clave/key words: Hasta seis en español y sus correspondientes en inglés, separadas por un punto (.).

– Carta de presentación

– Manuscrito: Debe incluir al principio la página de título y la página de Resumen/Abstract. A partir de la tercera página se debe incluir el cuerpo del manuscrito, que debe contener introducción, desarrollo del tema, conclusiones, referencias y leyendas de figura.

– Tablas (formato Word).

– Figuras (formato .jpg o .eps en alta resolución a 300 dpi como mínimo). Se deberán enviar en versión española e inglesa, para publicarlas en las distintas versiones de la revista.
 

Reporte de Caso:

El Comité Editorial de la Revista sólo considerará para su publicación reportes de caso o de técnicas quirúrgicas que sean originales y que no dupliquen información previamente publicada. Deben incluir los siguientes elementos:

- Resumen/Abstract: Estructurados, con apartados de objetivo, observaciones, y conclusiones e importancia del caso, con un máximo de 150 palabras en inglés y en español, respectivamente (300 en total).

– Palabras clave/Key words: Hasta seis en español y sus correspondientes en inglés, separadas por un punto (.).

– Carta de presentación

– Manuscrito: Debe incluir al principio la página de título y la página de Resumen/Abstract. A partir de la tercera página se debe incluir el cuerpo del manuscrito, que debe incluir las siguientes secciones: introducción, presentación del caso, discusión, conclusiones (con una extensión no mayor a 2000 palabras), referencias (máximo 10), y leyendas de figura. El manuscrito debe adherirse a los lineamientos CARE de la Equator Network para escribir reportes de caso, que puede consultarse en el siguiente enlace: http://data.care-statement.org

– Figuras, máximo cuatro (formato .jpg en alta resolución a 300 dpi como mínimo). Se deberán enviar en versión española e inglesa, para publicarlas en las distintas versiones de la revista.
 

Carta al editor:

Las cartas al editor deben ser comunicaciones breves, ya sea comentando algún aspecto clave o de interés general sobre algún artículo previamente publicado en la revista, o sobre algún tópico de interés relacionado a la oftalmología. Deben incluir los siguientes elementos:

– Palabras clave/key words: Hasta seis en español y sus correspondientes en inglés, separadas por un punto (.).

– Manuscrito: Debe incluir el texto de la carta, que puede ser de hasta 500 palabras, y puede incluir máximo tres citas bibliográficas.

– Figuras (formato .jpg o .eps en alta resolución a 300 dpi como mínimo), de las cuales se aceptarán máximo dos. Se deberán enviar en versión española e inglesa, para publicarlas en las distintas versiones de la revista.

 

FORMATO DE REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Cite las referencias de acuerdo con el orden de aparición en el texto, utilizando números arábigos entre paréntesis. Si una cita se repite, mantenga su número original y con formato Vancouver.

Las comunicaciones personales y los datos aún no publicados, se citan directamente en el texto, entre paréntesis, incluyendo nombre del autor y año; no los numere ni los incluya en la lista de referencias.

Las abreviaturas de las publicaciones deben corresponder a las utilizadas en el Index Medicus. En caso de que la referencia bibliográfica tenga más de seis coautores, se colocará el nombre de los primeros seis autores, seguidos de “et al.”. A continuación se muestran ejemplos de las referencias habituales. Es necesario respetar el uso de mayúsculas y la puntuación. Estas indicaciones se aplican por igual para el documento electrónico:

•   Artículo: Autor (es) u organización. Título del artículo. Título de la revista [como referida en el Index Medicus] año; volumen (número): página inicial y final.

Ejemplo: Felltkamp T, Ringrose J. Acute anterior uveitis and spondyloarthropathies. Curr Opin Rheumatol 1998;10:314-318.

•   Artículo en formato electrónico:  Autor (es) u organización. Título del artículo. Título de la revista. Dirección de internet donde se puede consultar (URL). Fecha en la que fue consultado.

Ejemplo: Morse SS. Factors in the emergence of infectious diseases. Emerg Infect Dis. Fuente: URL: Ejemplo: http://www.cdc.gov/ncidod/EID/eid.htm. Consultado el 15 de Noviembre de 2010.

•   Libro: Autor (es) u organización. Título del libro. Edición [si no es la primera]. Ciudad en que se publica: Editorial, año.

Ejemplo: Traboulsi EI. Genetic diseases of the eye. New York: Oxford University Press; 1998.

•   Libro en formato electrónico: Autor (es) u organización. Título del libro. Edición [si no es la primera]. Editorial, año.

Ejemplo: Reeves JRT,Maibach H. CDI, clinicaldermatology illustrated [monografía en CD- ROM]. CMEA Multimedia Group producers. 2a ed. Version 2.0. San Diego: CMEA; 1995.

•   Capítulo de un libro: Autor (es) del capítulo. Título del capítulo. En: Autor o editor del libro (ed). Título del libro. Edición [si no es la primera]. Ciudad en que se publica: Editorial; año. Páginas.

Ejemplo: Tovilla-Pomar JL. Nociones de refracción. En: Villanueva- Díaz G (ed). Introducción a la oftalmología. México: Litografía Senefelder. 1978;425-453.

Para mayor información, por favor contacte: www.revistaoftalmologia.com

Para su comodidad puede hacer servir aplicaciones de edición de referencias que estén de acuerdo a las Normas de Vancouver, como por ejemplo EndNote

 

OBLIGACIONES DEL AUTOR

Responsabilidades éticas

Protección de personas y animales. Todos los estudios que involucren datos, maniobras, tratamientos, etc., en humanos, deberán de contar con la autorización por escrito de un comité de ética de la institución participante, el cual debe ser anexado a los papeles sometidos en la plataforma, además de seguir las norma éticas de la Asociación Médica Mundial y la Declaración de Helsinki disponible en: http://www.wma.net. Cuando se describan experimentos en animales se debe indicar si se han seguido los lineamientos de ARVO para el uso de animales en investigación oftalmológica y visual, publicados aquí. Los autores deben mencionar en el apartado “Métodos” que los procedimientos utilizados en los pacientes y controles han sido realizados tras la obtención de una autorización por el comité de ética de su institución.

Confidencialidad. Los autores son responsables de seguir los protocolos establecidos por sus respectivos centros sanitarios para acceder a los datos de las historias clínicas para poder realizar este tipo de investigación científica, por lo que deberán declarar el cumplimiento de esta exigencia. El autor tiene la obligación de garantizar que está en posesión del consentimiento informado por escrito para la participación de cada sujeto en el estudio. Este documento debe ser anexado en la plataforma del sitio. Los autores deben mencionar en el apartado “Métodos” que los procedimientos utilizados en los sujetos de estudio fueron realizados tras obtención de un consentimiento informado.

Privacidad. El autor es responsable de garantizar asimismo el derecho a la privacidad de los pacientes protegiendo su identidad tanto en la redacción del artículo como en las imágenes. No utilizará nombres, iniciales o números de historia clínica del hospital (o cualquier otro tipo de dato irrelevante para la investigación que pudiera identificar al paciente) ni en el texto, ni en las fotografías; a menos que dicha información sea esencial para los objetivos científicos, en cuyo caso podrá recogerla en el artículo siempre que el paciente o su progenitor o tutor otorgue el consentimiento informado por escrito para su publicación.

Financiación. Los autores deberán declarar la procedencia de cualquier ayuda económica recibida.

Autoría. La Revista Mexicana de Oftalmología sigue los requisitos establecidos por el Comité Internacional de Editores de Revistas Médicas para su autoría. En la lista de autores deben figurar únicamente aquellas personas que han contribuido intelectualmente al desarrollo del trabajo. Haber ayudado en la colección de datos o haber participado en alguna técnica, no son por sí mismos criterios suficientes para figurar como autor. En general, para figurar como autor se deben cumplir los siguientes requisitos:

– Haber participado en la concepción y diseño, la adquisición de los datos, el análisis e interpretación de los datos del estudio que ha dado como resultado el artículo en cuestión.

– Haber participado en la redacción del texto y en las posibles revisiones del mismo.

– Haber aprobado la versión final, que será publicada.

– Haber acordado la rendición de cuentas de todos los aspectos del estudio, para resolver preguntas relacionadas con la exactitud e integridad de cualquier tema relacionado con el mismo.

El autor de correspondencia es el responsable de asegurar que todos los coautores cumplan con los requisitos para la autoría. Cada autor está de acuerdo en que el autor de correspondencia será el responsable de la presentación del manuscrito a la revista. Al presentar este manuscrito, cada uno de los autores indica que ha tenido acceso completo a todos los datos de este estudio y asume la responsabilidad completa y pública de la integridad y la exactitud del análisis de los datos. Una vez enviado el trabajo, no será posible realizar cambios en el orden y número de autores, por lo que todas las cuestiones relacionadas a la autoría deben estar resueltas antes de enviar el manuscrito por primera vez.

El número de autores dependerá del tipo de manuscrito enviado. Para estudios originales y revisiones el número máximo de autores será de 8. Sólo cuando se trate de estudios multicéntricos el número máximo de autores será de 12, siempre y cuando se justifique de acuerdo a los lineamientos previos. Para los reportes de casos clínicos el número máximo será de 5 autores.

En caso de autoría colectiva, se incluirá el nombre de los redactores o responsables del trabajo seguido de «y el Grupo...» cuando todos los miembros del grupo se consideren coautores del trabajo. Si se desea incluir el nombre del grupo, aunque no todos sus miembros sean considerados coautores, se mencionarán a los autores responsables seguido de «en nombre del Grupo...» o «por el Grupo...». En cualquier caso, los nombres e instituciones de los miembros del grupo se incluirán en un anexo al final del manuscrito.

Los autores harán constar y declararán, tanto en la primera página del título como en la sección Add/Edit/Remove/Author, que han leído y aprobado el manuscrito; y que los requisitos para la autoría se han cumplido.

La revista declina cualquier responsabilidad sobre posibles conflictos derivados de la autoría de los trabajos que se publican en ella.

Conflicto de interés. Existe conflicto de interés cuando el autor tuvo o tiene relaciones económicas o personales que puedan ser consideradas como causa de sesgo o de influir en los resultados del estudio. El potencial conflicto de interés existe con independencia de que los autores consideren que dichas relaciones influyen o no en su criterio científico. Los autores describirán, en la carta de presentación y en la sección de información adicional de la plataforma, cualquier relación financiera o personal que tuvieran o tengan, en el momento de escribir o remitir el manuscrito, con personas o instituciones y que pudieran dar lugar a un conflicto de interés en relación al manuscrito que se remite para su publicación. Lo que se declare se hará constar en la revista impresa.

Obtención de permisos. Los autores son responsables de obtener los oportunos permisos para reproducir parcialmente material (texto, tablas o figuras) de otras publicaciones. Estos permisos deben solicitarse tanto al autor como a la editorial que ha publicado dicho material. Se requiere permiso de publicación por parte de la institución que ha financiado la investigación.

Los autores declararán que el contenido del manuscrito es original y que no ha sido publicado previamente, ni se ha enviado o sometido a consideración en cualquier otro formato de publicación ya sea en su totalidad o alguna de sus partes. Lo contrario constituye un grave incumplimiento de la ética científica. Del mismo modo, los autores que reproduzcan en su artículo materiales publicados previamente (texto, tablas o figuras) son los responsables de obtener los permisos oportunos para reproducir en la revista dichos materiales. Los autores deberán haber obtenido autorización escrita tanto del autor como de la editorial que ha publicado este material y remitir copia a la revista.

Publicación redundante o duplicada. La revista no acepta material previamente publicado y no considerará para su publicación manuscritos que estén remitidos simultáneamente a otras revistas, ni publicaciones redundantes o duplicadas, esto es, artículos que se sobrepongan sustancialmente a otro ya publicado, impreso o en medios electrónicos. Los autores deben informar en la carta de presentación acerca de envíos o publicaciones previas del mismo trabajo, en su totalidad o parcialmente, que puedan considerarse publicación redundante o duplicada. Es necesario citar e incluir la referencia bibliográfica de estas publicaciones previas en el nuevo manuscrito. Estas restricciones no son aplicables a los resúmenes publicados de comunicaciones, ponencias o conferencias presentados en reuniones científicas nacionales o internacionales.

 



 

The Revista Mexicana de Oftalmología (RMO) publishes, in Spanish and English, unpublished and original scientific articles, review articles, clinical case reports, notes on related topics, letters to the editor and special sections.

Any article sent for publication in the journal must meet the following requirements:

- In its preparation, follow the requirements indicated by the International Committee of Medical Journal Editors and whose agreements were published by the International Committee of Medical Journal Editors [Uniform Requirements for manuscripts submitted to Biomedical Journals. N Eng J Med 1997; 336 (4): 309-315], available online at the following link:
http://www.icmje.org/recommendations/

- Adhere to the guidelines of the Network to Improve the Quality and Transparency of Health Research, the Equator Network (http://www.equator-network.org). This network provides guidelines to design, perform and report different types of health studies. The guidelines to be followed according to the type of study are specified below, in the section "Types of Manuscripts".

- Review by the Editorial Committee, as well as a review process by masked peers, who will decide whether or not to accept it for publication, notifying the main author of said decision. In case of acceptance, it will become the property of the RMO and may not be reproduced by any means, printed or electronic, without the prior written consent of the Editor.

The publication of a manuscript in the Revista Mexicana de Oftalmología implies the commitment from the authors, that it has not been previously published and that it is not pending to be published through any other means, whether printed or electronic. It must be scientific, original and unpublished.

REQUIREMENTS FOR THE RECEPTION OF MANUSCRIPTS

All manuscripts to be evaluated for publication in the journal should be sent electronically through the Online Submission Manuscript of the journal.

We suggest that you divide your manuscript in the following sections to facilitate its management according to the requirements of the electronic platform:

- Summary (abstract).

- Key words: six for each language, ideally chosen based on the Medical Subject Headings (MeSH) and separated by a dot (.). See:
http://www. ncbi.nlm.nih.gov/mesh.

- Cover letter: It should be directed to Dr. Manuel Garza León, Editor in chief of the Revista Mexicana de Oftalmología. It must include the title of the manuscript, and should summarize briefly the main findings of the research and its importance in the field of ophthalmology. It should be made clear that the main author had access to the data and the analysis, and that the sponsors (if any) did not influence the results. It must state that the manuscript has not been published or sent to review to any other journal and that all the co-authors accepted the manuscript in its current condition and that they agree with its content. Finally, it must include a clear statement about potential defined and explained conflict of interests, and must be signed by the main author.

- Complete text of the work or manuscript, in Word, using Arial font of 12 points, double spaced. The first page should contain the title of the manuscript in Spanish and English, the names of the authors and their affiliations, postal address and email address of the corresponding author, and a statement on the potential conflicts of interest or absence thereof. The second page should contain the summary / abstract in both Spanish and English, as well as the key words. The body of the manuscript should be included from the third page, whose content will depend on the type of manuscript, as specified in the following section. References should be cited in the text in order of appearance with Arabic number in superscript and after punctuation. The format of the references must be Vancouver type, as specified below in the "References" section. The acronyms must be explained in their first appearance. Example: best corrected visual acuity (BCVA). At the end of the document, figure legends with progressive numbering should be included that explain the image completely without needing to read the body of the article.

- Tables (in Word format), duly cited in the text in order of appearance and identified; with title and numbered.

- Figures with title and progressive number: they can be graphics, photographs, x-rays, etc., and they will always be named as Figures (in .jpg or .eps format and with a resolution of at least 300 dots per inch (dpi).


TYPES OF MANUSCRIPTS


Once registered in the platform, you must choose the type of manuscript you are sending to follow the corresponding steps. The different types of manuscripts are:

  • Original article

  • Review article

  • Case report

  • Letter to the editor

 

Original article:

The articles must include the following elements:

- Abstract: structured, with the following sections: purpose, methods, results and conclusions, with a maximum of 250 words in Spanish and English, respectively (500 in total).

- Key words: up to six in Spanish and their corresponding in English, separated by dot (.).

- Cover letter.

- Manuscript: You must include the title page and the summary/ abstract page first. From the third page, the body of the manuscript should be included, including the following sections: introduction, purpose, methods, results, discussion, conclusions, references and figure legends.

When applicable, the manuscript must adhere to the guidelines of the Equator Network that vary according to the type of study published.

- Animal studies must adhere to the ARRIVE guidelines, available at
http://www.nc3rs.org.uk.

- Cohort, case-control or cross-sectional studies should adhere to the STROBE guidelines, available at https://www.strobe-statement.org/index. php?id=available-checklists.

- Studies related to sensitivity, specificity or some other characteristic about diagnostic tests should adhere to the STARD guidelines, available at http://www.equator-network.org.

- Randomized clinical trials should adhere to the CONSORT guidelines, available at http://www.equator-network.org.

- Systematic reviews and meta-analysis must adhere to the PRISMA statement, available at
http://www.prisma-statement.org/

  • Tables (Word format).

  • Figures (.jpg or .eps high-resolution format at 300 dpi minimum).

Review article:

Review articles must be written by national or international renowned experts in the field, and usually will be by invitation or prior authorization by the editorial committee. They must include the following elements:

- Summary / abstract structured, with a maximum of 250 words in Spanish and English, respectively (500 in total).

- Key words: up to six in Spanish and their corresponding in English, separated by dot (.).

- Cover letter.

- Manuscript: It must include the title page and the Summary / Abstract page at the beginning. The body of the manuscript must be included from the third page, which must contain an introduction, development of the topic, conclusions, references and figure legends.

- Tables (Word format).

- Figures (.jpg or .eps high-resolution format at 300 dpi minimum).

Case Report:

The Editorial Committee of the Journal will only consider for its publication case reports or surgical techniques that are original and that do not duplicate previously published information. They must include the following elements:

- Abstract: structured, with the following sections: purpose, results, and conclusions and importance of the case, with a maximum of 150 words in English and Spanish, respectively (300 in total).

- Key words: up to six in Spanish and their corresponding in English, separated by dot (.).

- Cover letter.

- Manuscript: You must include the title page and the Summary / Abstract page at the beginning. The body of the manuscript should be included from the third page, with the following sections: introduction, presentation of the case, discussion, conclusions (not more than 2000 words), references (maximum 10), and figure legends. The manuscript must adhere to the CARE guidelines of the Equator Network for case reports, which can be consulted at the following link:
http://data.care-statement.org

- Tables (Word or Excel format).

- Figures, maximum four (.jpg high-resolution format at 300 dpi minimum).

Letter to the editor:

Letters to the editor should be brief communications, either commenting on a key aspect or general interest about an article previously published in the journal, or on a topic of interest related to ophthalmology. They must include the following elements:

- Key words: up to six in Spanish and their corresponding in English, separated by dot (.).

- Manuscript: It must include the text of the letter, which can be up to 500 words, and may include up to three citations.

- Figures (.jpg or .eps high-resolution format at 300 dpi minimum). Only up to two figures will be accepted.

 

REFERENCES FORMAT

Cite the references according to the order of appearance in the text, using Arabic numbers in parentheses. If a reference is repeated, keep the original number with Vancouver format.

Personal communications and data not yet published should be cited directly in the text, in parentheses, including the name of author and the year; do not number them or include them in the list of references.

The abbreviations of the publications must correspond to those used in the Index Medicus. If a reference has more than six authors, list the names of. the first six authors followed by "et al.".
Below are examples of common references. It is necessary to respect the use of capital letters and punctuation. These indications apply equally to the electronic document:

  • Article: Author(s) or organization. Article title. Journal title [as referenced in the Index Medicus] year; volume (number): initial and final page. Example: Felltkamp T, Ringrose J. Acute anterior uveitis and spondyloarthropathies. Curr Opin Rheumatol 1998;10:314-318.

  • Article in electronic format: Author(s) or organization. Article title. Journal title. Internet address for consultation (URL). Include the date of access/retrieval.

          Example: Morse SS. Factors in the emergence of infectious diseases. Emerg Infect Dis. Fuente: URL: Ejemplo: http:// www.cdc.gov/ncidod/EID/eid.htm. Accessed on November 15, 2010.

  • Book: Author(s) or organization. Book title. Edition [if it is not the first]. City of publication: Editorial, year.

          Example: Traboulsi EI. Genetic diseases of the eye. New York: Oxford University Press; 1998.

  • Book in electronic format: Author(s) or organization. Title of the book. Edition [if it is not the first]. Editorial, year.

          Example: Reeves JRT,Maibach H. CDI, clinicaldermatology illustrated [monografía en CD- ROM]. CMEA Multimedia Group producers. 2a ed. Version 2.0. San Diego: CMEA; 1995.

  • Book chapter: Author(s) of the chapter. Chapter title. In: Author or editor of the book (ed). Book title. Edition [if it is not the first]. City of publication: Editorial; year. Pages.

          Example: Tovilla-Pomar JL. Nociones de refracción. En: Villanueva- Díaz G (ed). Introducción a la oftalmología. México: Litografía Senefelder. 1978;425-453.

For your convenience you can do serve editing applications references that are based on the standards of Vancouver, as e.g. EndNote



AUTHOR'S RESPONSIBILITIES

Ethical responsibilities

Protection of people and animals. All studies that involve data, procedures, treatments, etc. in humans must have written authorization from an ethics committee of the participating institution, which must be attached to the manuscripts submitted on the platform, in addition to following the ethical guidelines of the World Medical Association and the Declaration of Helsinki. available at:
http://www.wma.net. When describing experiments on animals, it should be indicated if the ARVO Statement for the Use of Animals in Ophthalmic and Visual Research have been followed, published here. The authors must state in the section "Methods" that the procedures used in patients and controls have been carried out after obtaining an authorization by the ethics committee of their institution.

Confidentiality. The authors are responsible for following the protocols established by their respective health centers to access the data of the clinical files in order to carry out this type of scientific research, for which they must declare compliance with this requirement. The author has the obligation to guarantee that he is in possession of the written informed consent for the participation of each subject in the study. This document must be attached to the platform of the site. The authors should mention in the section "Methods" that the procedures performed on the study subjects were carried out after obtaining an informed consent.

Privacy. The author is also responsible for ensuring the right to privacy of patients by protecting their identity both in the text of the article and in the images. Do not use names, initials or hospital medical record numbers (or any other type of data irrelevant to the investigation that could identify the patient) or in the text or in the photographs; unless such information is essential for scientific purposes. In such cases, it may be included in the article provided that the patient or his or her parent or legal guardian provides written informed consent for its publication.

Funding. The authors must declare any funding sources.

Authorship. The Revista Mexicana de Oftalmología follows the requirements established by the International Committee of Medical Journal Editors for its authorship. The list of authors should include only those who have contributed intellectually to the development of the manuscript. Have helped in the collection of data or have participated in a technique, are not enough criteria to be listed as an author. In general, to appear as an author, the following requirements must be met:

- Participation in the conception and design, acquisition of data, analysis and interpretation of the study data that has resulted in the manuscript.

- Participation in the writing of the text and possible revisions thereof.

- Has approved the final version, which will be published.

- Has agreed to the accountability of all aspects of the study, to solve questions related to the accuracy and integrity of any subject related to it.

The correspondence author is responsible for ensuring that all co-authors meet the requirements for authorship. Each author agrees that the corresponding author will be responsible for submitting the manuscript to the journal. By submitting this manuscript, each of the authors indicates that they have had full access to all the data in this study and assume full and public responsibility for the integrity and accuracy of the data analysis. Once the manuscript is submitted, it will not be possible to make changes in the order and number of authors, so all issues related to authorship must be solved before sending the manuscript for the first time.

The number of authors will depend on the type of manuscript sent. For original studies and reviews, the maximum number of authors will be 8. Only in the case of multi-centric studies the maximum number of authors will be 12, as long as it is justified according to the previous guidelines. For clinical case reports the maximum number will be 5 authors.

In case of collective authorship, the names of the writers or the ones responsible for the work followed by "and the Group ..." will be included when all the members of the group consider themselves co-authors of the work. If the name of the group is to be included, even if not all of its members are considered co-authors, the responsible authors will be mentioned followed by "on behalf of the Group ..." or "by the Group ...". In any case, the names and institutions of the members of the group will be included in an attachment at the end of the manuscript.

The authors will state and declare, both on the first page of the title and in the section Add / Edit / Remove / Author, that they have read and approved the manuscript; and that the requirements for authorship have been met.

The journal declines any responsibility on possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.

Conflict of interest. There is a conflict of interest when the author had or has economic or personal relationships that could be considered as a cause of bias or influence the results of the study. The potential conflict of interest exists regardless of whether the authors consider that these relationships influence their scientific criteria or not. The authors will describe, in the cover letter and in the additional information section of the platform, any financial or personal relationship that they had or have, at the time of writing or sending the manuscript, with people or institutions and that could give rise to a conflict of interest related to the manuscript that is submitted for publication. What is declared will be recorded in the printed journal.

Permit obtainment. The authors are responsible for obtaining the appropriate permissions to partially reproduce material (text, tables or figures) from other publications. These permits must be requested both from the author and from the publisher who has published said material. Publication permission is required by the institution that has funded the research.

The authors declare that the content of the manuscript is original and that it has not been previously published, nor has it been sent or submitted for consideration in any other publication format, either in its entirety or in any of its parts. The opposite constitutes a serious breach of scientific ethics. In the same way, authors who reproduce previously published materials (text, tables or figures) in their article are responsible for obtaining the appropriate permits to reproduce said materials in the journal. The authors must have obtained written authorization from both the author and the publisher who has published this material and send a copy to the journal.

Redundant or duplicate publication. The journal does not accept previously published material and will not consider for publication manuscripts that are sent simultaneously to other journals, nor redundant or duplicate publications, that is, articles that substantially overlap another already published, printed or electronic media. Authors must inform in the cover letter about previous postings or publications of the same work, in whole or in part, that may be considered redundant or duplicate publication. It is necessary to quote and include the reference(s) of these previous publications in the new manuscript. These restrictions are not applicable to published abstracts of communications, papers or conferences presented at national or international scientific meetings.